torstai 28. syyskuuta 2017

Rodos

Varoituksen sanana kerron jo nyt heti, että paljon kuvaspämmiä tiedossa.
Vaikka nautinkin enemmän kaupunkimatkoista, (Täältä löytyvät LontooNew York,  Romania ja Wien) ja vaikka en olekaan läheskään kaikista täällä kertonut, olen tehnyt viime vuosina niitä hyvinkin paljon.
Mutta joskus on kivaa vain laittaa aivot narikkaan ja lähteä pakettimatkalle etelän lämpöön. Tällä kerralla matka suuntautui Rodokselle. Minulla ei paikalla ollut väliä, valinnan teki ystäväni Kirsi.

Rodoksella on vanhaa kulttuuria, esim. Rodoksen kaupunki perustettiin jo n. 2500v sitten, ja saarelta löytyy sekä auringonpalvojille että museoista pitäville jotakin.

Matkaoppaan suosituksesta suuntasimme ensimmäisenä päivänä Lindosin kaupunkiin. Matkan teimme bussilla, toisena vaihtoehtona olisi ollut Rodoksen satamasta lähtevät risteilylaivat, mutta oli jo suunnitelmissa tehdä matka laivalla Turkin puolelle Marmarikseen joten päätimme kokea tämän.

Lindoksen kaupunki on kuuluisa postikorttimaisemistaan. Kaupunkiin ei saa ajaa autolla(!) ja bussiasemalta on pitkähkö kävelymatka kaupungin läpi linnoitukelle ja kuumana päivänä matka on tuskaisa. Rodokseella lämpötila on kesällä poikkeuksetta yli 30C joten pitäkää aina vesipullo mukana.

Ylös linnoitukselle pääsee kävellen tai kylän keskusaukiolta myös aasilla ratsastamalla. Hintakaan ei ole kovin paha, 6€/hlö/suunta. Alaspäin pääsee helposti, mutta kokemuksena suosittelen kokeilemaan. Ihan suoraan sanottuna minulla kävi vähän sääliksi eläinparkoja, kun loputtomasti kävelevät mäkeä ylös, alas ja taas ylös. Mutta ovathan he siihen jo tottuneet

Akropolis on mykistävä kauneudellaan sekä sieltä avautuvilta näkymiltään

TURKIN MARMARIS

Rodoksen satamasta lähtee sekä erilaisia sukellusvene että risteilylaivoja, sekä laivalla pääsee manner-kreikkaan että Turkin puolelle Marmarikseen. Marmarikseen matka kestää katamaraanilla n. 2-2.5 tuntia ja menopaluu satamamaksuineen maksaa n. 65€. Passi pitää olla matkalla mukana

Ehkäpä olisi kannattanut jättää tällä(kin) kertaa Turkin matka tekemättä. Olen nyt käynyt 2 kertaa Turkissa, matkojen yhteiskesto on ollut n. 8 tuntia ja molemmilla kerroilla olen saanut vatsataudin.
Edellisen kerran kävin Kyproksella Turkin valtaamalla alueella ja silloinkin söimme kebabit, Turkissa kun ollaan. Tällä kerralla tauti oli voimakkaampi ja jouduin oksentamaan jo ennenkuin pääsimme edes lähtemään takaisinpäin. Onneksi olo helpotti sen jälkeen. Mutta mitään ei huvittanut syödä seuraavaan 36 tuntiin

Mutta tulipahan maistettua sekä turkkilaista kahvia että teetä. Hyvältä maistui

Suurin yllätys Marmariksessa oli, että siellä ei ole ketään! Lieneekö Turkin poliittisen tilanteen syytä, että turistit ovat kaikonneet sieltä kokonaan. Todella kaunis rantakatu on täysin tyhjä, kehutulla uimarannalla oli vain paikallisia asukkaita

Marmariksen keskustassa on todella suuri basaarialue, mutta meidän kahden lisäksi siellä oli alle 10 turistia. Turkkilaiset (ja about kaikki muutkin) basaarikauppiaat ovat agressiivisia myyjiä ja nyt he joutuvat tappelemaan elannostaan. Kävelimme kahteen kertaan saman nahkatakkikauppiaan ohi ja molemmilla kerroilla hän kävi kimppuun pelottavallakin tavalla. Jos hänestä irtipääseminen oli vaikeaa liikkeen ulkopuolella, mitä olisikaan tapahtunut jos olisimme menneet sisään? Tuskin olisi ollut poispääsyä ilman ylihintaista ja alilaatuista nahkatakkia. Muuten kaikki t-paidat tms olivat kyllä halpoja.

Takaisin Rodokselle

Rantakohteista kirjoittaessa ei voi olla kertomatta rannoista. Rodoksen kaupungissa on kaksi erillistä hiekkarantaa, ns. "tuulinen ranta" ja "Elliksen ranta". Tuulisella puolella todellakin tuulee kokoajan ja niemenkärjen ohi kuljettua tuuli tyyntyy kokonaan. Molemmat rannat ovat niin suuria että vaikka ihmisiä oli paljonkin, aina löytyi vapaita aurinkotuoleja. Tavallisten helppoheikkien (ja pizzakuskien!) lisäksi siellä kierteli aasialaisia hierojia. Otimme molemmat n. 30min kestävät ylävartalon hieronnat, hintaa oli 25€ ja osasivat kyllä ammattinsa, eli ei ollut pelkkää kevyttä sivelyä vaan kaivoivat tosissaan kipeät paikat ja hieroivat ne auki

Hotellimme oli keskitasoa oleva Athena. Olimme onnekkaita kun saimme perhehuoneen 5. kerroksesta vaikka meitä oli vain 2. Hotelli taisi olla loppuunmyyty. Mikäli huone olisi ollut 1-2 kerroksessa ja esim. kadullepäin, olisi sinne saattanut kantautua ulkoa meteliä. Mutta tuo lienee ongelmana kaikissa kaupunkihotelleissa.

Ruoka ja yöelämä oli sitä perus turistirysä tasoa. Ruoka oli sitä perinteistä "turistikreikka" ruokaa.

Törmäsimme vahingossa Flaws-nimiseen baariin pienellä sivukadulla. Tripadvisorin mukaan se on sijalla 1. Rodoksen yöelämässä. Ja voin todella suositella paikkaa muutaman drinkin ajaksi.
Jokaisen drinkin mukana tuli pientä suuhunpantavaa, joka täydensi drinkin makuaistimusta ja henkilökunta esitteli jokaisen juoman. Tytöt olivat iloisia ja nostattivat kyllä tunnelmaa. Ja saimme vielä yhdet talon tarjoamat paukut ennenkuin lähdimme sieltä pois.